Sailing club.

Regn, regn, regn..

Tredje dagen med regn, av sex planerade soldagar här, börjar kännas lagomt frustrerande. Med tanke på att staden inte alls är stor här lyckades vi ju turista klart den igår. Som tur är så är vi lättroade. Sandra placerade sig hos manikyristen igen, vi andra inväntade henne i kanske världens skönaste soffbädd. Milkshake, lunch, glass & kaffe fick vi i oss under de 6 timmar vi spenderade där. Kortspel, musik och böcker hade vi som underhållning.
Imorgon ska det enligt två vädersajter bli sol, enligt två andra ska det vara exakt samma väder som idag..
Tar oss till nattmarknaden ikväll och äter lite billig mat, Sailing Club som vi spenderade dagen på bjuder inte på så fina priser, men dessto bättre läge!
Puss!

vi gick ut i ho chi minh.

turister.

3 v!

Hallå!
Idag är det tre veckor, helt sjukt, det var ju 2 minuter sen vi skrev att det var två veckor!
Trots våra tre veckor är brännan i princip obefintlig, idag sken solen med sin frånvaro igen. Men inte deppar vi för det, vi tog på oss sandalerna och gick på shoppingcentrum, marknad och kollade på en 24 m hög Buddha!

Tänker övertala tjejerna på en drink eller två ikväll. Nu får ni hålla tummarna för sol på riktigt tills imorgon, ni måste ha fuskat igår.

Just det, vi har glömt att berätta hur man tar sig över vägarna här. Ho chi minh har 6 miljoner moppar, nha trang ligger nog inte långt efter, så att ta sig över gatorna är inte det lättaste. Som tur är finns det en enkel lösning, man ställer sig på bredd, går långsamt framåt och hoppas på att mopparna kör runt en, (vilket dom gör), svårare är det med bilarna. Försökte fånga detta på kort idag.
Nu blir det snart grekisk mat!
Puss och kram!

Nha Trang, dag 2.

Hej!
Nu ligger vi i våra sängar och ska sova. Vi har bytt till ett lite billigare hotell, men med bättre personal och större rum!
Idag tog vi en sovmorgon då det regnade, sedan checkade vi in på det nya hotellet och lagomt tills att vi var hemmastadda hade det slutat regna. Vi hyrde en varsin solbädd i hopp om lite sol, och det fick vi, i fem minuter..
Efter en sen lunch tog vi oss upp till hotellet igen och gjorde oss iordning för kvällen, dvs. att nästan alla orkade duscha.. Sedan började vi gå bort mot andra änden av stan där det skulle ligga en massa seafood-restauranger. När vi kom fram var det bara inhemskt folk där och vi hade lite svårt med kommunikationen, men till slut fungerade det då vi fick peka på vad vi ville ha. Otroligt gott; räkor, musslor, krabba, bläckfisk, nudlar och drickor för (inklusive en generös dricks) 60 kronor var.
Efter det gick vi på jakt efter glass och hamnade i en 4D karusell-simulator. Otroligt roligt tyckte vi alla, återkommer säkert dit imorgon också, Jozo har som mål att prova alla banor. Efter karusellen tog vi oss till nattmarknaden där vi också hittade glass. Vi besöker nog den imrgon också för lite middag.
Håll tummarna för soligt väder imorgon, så hörs vi då!
Puss, kram och god natt från alla oss!

Gårdagens lunch.

Nha Trang

Hej! Vi kom till Nha Trang imorse klockan 06.00 efter en nio timmar lång bussresa. Det var en sovbuss som var helt okej, så resan gick rätt fort vilket var skönt. Vi sov en stund när vi kom till hotellet och efter det gick vi och kollade in stranden och satte oss och åt. Stranden är hur fin som helst och vi längtar till imorgon då vi ska börja sola och bada! Ikväll ska vi äta seafood, som vi hört är riktigt bra här, och Sofie har redan hunnit smaka till lunch och den pastan fick mer än godkänt. Efter middagen ska vi kanske ta oss till en marknad och kika lite där, annars går vi nog bara runt och kollar läget. Vi mötte upp Anton och Eke vid klockan 22:00. Vi drack lite öl och en drink på en bar med live-musik och sedan bytte vi till ett ställe där ölen kostar 3 kronor. Vid klockan 02.00 skulle killarna dra vidare på andra äventyr och Lina och jag satt kvar. Efter ett tag hade vi blivit ett litet gäng runt bordet med diverse olika människor från olika länder, allt från norskar till folk från Australien. Lina och jag fick tips av ett par om vart vi skulle bo i Nha Trang och vart vi skulle äta. Jättetrevliga var de flesta och några av dem var väl lite halvskumma, men det var kul hur som helst, Tiden glömde vi helt bort så klockan var så mycket som sju när vi kom tillbaka till hotellet igen. En kul kväll hade vi och det var tråkigt att inte Sandra och Sofie kunde vara med. Men det kommer fler kvällar! Puss från oss. (Det går tydligen inte att göra styckesindelningar, så jag skiter väl i det då).

Kväll.

Hallå!
Josefin och lina är ute och roar sig med eke och Anton ikväll medan jag (Sofie) och Sandra återigen har hamnat på kurering. Sandra misstänker vi har drabbats av den hemska magvärk vi alla har haft, hennes vill inte ge med sig dock och mitt sår klarade inte riktigt av alla akrobatiska rörelser, så som att huka sig, som dagens aktivitet krävde vilket resulterade i att skorpan åkte bort när jag skulle rengöra vilket betyder att lägger jag på ett nytt bandage nu så kommer det också fastna i det öppna såret, riktigt tröttsamt. Alla tips om vad som inte fastnar i blod och var och som håller bakterier borta välkomnas!
Vi har det dock inte illa alls, sängen är fylld med chips, choklad, kakor, böcker och tv. Vi har också upptäckt att internet fungerar alldeles utanför dörren till rummet, dock så har Vietnam blockerat Facebook, förmodligen nyttigt för alla oss att vara utan det en vecka ändå..

Imorgonkväll lägger vi oss på nattbussen för att åka till nha trang för att äntligen få lite sol! Och för dom andra tjejerna bad! Riktigt efterlängtat.
Puss & kram

Lite bilder

Från manikyren/pedikyren och det Lilla vi tog med mobilkameran idag!

Fortfarande Vietnam.

Vi har hunnit med en hel del senast vi bloggade. Bland annat en utekväll på stan som råkade bli rätt sen. Vi träffade på ett filipinskt par som var jättetrevliga och berättade en massa om just det landet och var vi bör bo på olika ställen osv. Efter att vi skildes åt träffade vi då istället två kanadensare som vi spenderade resten av kvällen/natten med. Vi satt ute på en bar på gatan, bokstavligt talat, och drack öl för 3 kr styck. Vi hann även med ett stopp på en nattklubb där de spelade så hög musik att man knappt kunde höra vad man själv tänkte.

Kvällen slutade som sagt sent och dagen efter (igår) tog vi den där välförtjänta sovmorgonen! Vi gjorde inte många mer knop den dagen förutom att gå på pedikyr för ca 20 kr och träffade upp Anton och Eke ännu en gång efter att ha varit norrut i Vietnam i några dagar. Vi åt resans kanske äckligaste middag med dem (ravioli fylld med mixad kyckling, biff och svamp som låg i någon uppvärmd konstig sås) så vi gick till en bio i hopp om att det gick någon men alla var fulla så vi gick därifrån igen med varsin popcorn.

Idag åkte vi Ho Chi Minh-tunnlarna med killarna. Efter en och en halv timma i egen helt skinande ny bil kom vi fram dit för att äta en snabb lunch, se en kort film om Vietnamkriget, följa med en guide ner i tunnlarna (som för i övrigt kryllade av fladdermöss så jag, Sandra, vägrade fortsätta och följde med guiden upp till marken igen), äta roten de åt under kriget (som smakade skit) och kollade på uppställda dockor för att se hur det var under kriget.

Efter någon timma inklusive snurrig bilfärd hemåt gick vi även in på krigsmuséet som påminde om S21 i Kambodja. Bilder på människor som satt inlåsta, hade blivit missbildade och olika torteringsföremål från den tiden.

Just nu sitter vi på den italienska restids gen vi var på i förrgår och testar en ny pasta. Lär ju vara lika god som den förra!

Puss från oss

Tisdag.

Båttur & Italienskt.

Idag ställde vi klockan ännu en morgon för att denna gång ta bussen en och en halv timma utanför Ho Chi Minh. Vi klev på en rätt ostabil båt för att åka runt mellan 4 öar. Första ön fick vi smaka deras egna kokosnötsgodis, gå genom djungeln och åka häst med kärra. Andra ön fick vi lunch, som inte var så mycket att hänga i julgranen, och kolla på krokodiler. Denna ö var faktiskt riktigt hemsk att vara på då nästan exakt alla djur satt inne i minimala burar, allt från apor, marsvin, krokodiler till leguaner. Efter lunchen var över åkte vi vidare, med endast lite ris i magen, till nästa ö med dålig känsla i magen efter ha sett hur de behandlade djuren.
När vi kom till nästa fick vi direkt testa deras egna honung och bananvin. Det förstnämnda var gott då det blandades som ett te och det andra var ingen höjdare efter att Sofie smakade en tesked. Vi fick även tropisk frukt att äta och lyssna på fin inhemsk sång till underhållning. Tillsist, efter mycket väntan, fick vi åka en smal lång båt för 4 personer genom en smal flod i djungeln iklädda rishattar! Efter det var vi rätt nöjda och kände att dagsturen inte var helt förstörd ändå.

Vi kom tillbaka vid 5-tiden och då tog vi oss en välförtjänt vila på rummen och en skön dusch. Tillslut tog vi oss ut och har precis ätit en supergod middag (vitlöksbröd, mozarellatallrik, pasta med musslor och ravioli med svamp) på en italiensk restaurang. Vi fortsätter nog kvällen nu med en eller två öl innan vi sover obegränsat antal timmar. Vi satsar på sovmorgon imorgon med andra ord! Resten av dagen tänkte vi lyxa till med diverse massage och nagelvård!

Puss från Vietnam.

Två veckor!

Hej! Två veckor har redan gått, Helt sjukt fort tiden går! Vi hade lyckats komma åt kommentarsfunktionen men nu ska allt fungera igen! I skrivande stund sitter vi på pizza hut i ho chi minh, Vietnam. Vi har två resdagar bakom oss så nu ska det bli roligt att komma igång! Imorgon tror vi att vi ska ta en tur på mekongfloden, där finns en flytande marknad. Igårkväll var vi på nattmarknad! Nu kom pizzorna. Internetet på vårt hotell fungerar inte så vi hörs när vi hörs! Kramar från oss

Angkor Wat

Dagens...

Jobbigaste: kliva upp 05.40 för att åka buss klockan 7.

Äckligaste: alla kambodjaner som spydde på bussen. Oklart om de var bakis, åksjuka eller magsjuka. Vi tror dock på det sistnämnda då de spydde det första dom gjorde, och krossar fingrarna för att vi klarar oss undan!

Matintag: ananas, OREO-kex, pringles och frozen yoghurt. Hittills.

Störigaste: det kinesiska jävla nyåret. Alla bussar fullbokade till Ho Chi Minh så vi fick ta till plan B och checka in på guesthouse i Phnom Penh.

Tårar: omläggning av såret på Sofies ben, som bara däremot blir bättre och bättre!

Vänligaste: killen som jobbar på frozen yoghurt som hjälpte till med allt från att hjälpa oss på med ryggsäckarna till att erbjuda billig boende på ett guesthouse intill.

Höjdpunkt: middagen vi ska äta nu!!! Kanske blir hur gott som helst.

Puss

Tonle sap, killing Fields, Tutti frutti!

kambodja fortsättning.

Mammorna hemma i Sverige verkar smått bekymrade att vi flöjer runt så mycket och att vi definitivt inte ligger på latsidan, vilket vi verkligen inte gör. Vi har ett land kvar, Vietnam, innan vi packar upp väskan på riktigt och intar en solstol på Koh Samui, som blir första ö-stoppet i Thai.

Sen vi senast skrev har vi hunnit med ännu mer roliga, och mindre roliga saker. Vi inledde dagen med att åka på en superhärlig och spännande båttur ut till Tonle Sap, vilket är en stor superfattig flytande by strax utanför Phnom Penh. Båtturen tog ca 2 tim och efter vi klev av den märkte vi att solskydd kanske hade varit en bra idé att använda då iaf Jozo och Lina fick ett smått kräftliknande utseende.. Vi har med andra ord lärt oss av detta misstag.
Efter en god mexikansk lunch tog vi en tuktuk till Killing Fields igår. Det är en enda stor massgrav av folk som ännu inte har blivit uppgrävda. Det hör ihop med S21, alltså dit fångarna kördes ut för att bli avrättade/begravda. Mindre roligt men väldigt intressant ännu en gång. Eftersom vi redan hade blivit smått brända tidigare på dagen så fortsatte det med värmeslag och svett-fest där ute.
Senare på kvällen spenderade vi mest tid på restaurang och Tutti Frutti, en underbar frozen yoghurt-bar där man fick plocka på sig godis och kakor som topping. Behöver väl egentligen inte säga att vi var rätt nöjda! Efter detta blev det en kort väntan på hotellet och taxin som skulle ta oss till Siem Reap. Behöver bara säga att det var taxiresan från helvetet men att vi ändå kom fram oskadda, tack och lov.

Efter 5 timmars sömn inatt så blev vi skjutsade ut till Angkor Wat med tuktuk för att spendera hela dagen där ute bland templen och djungeln. Tror jag talar för oss alla då jag säger att det var hur coolt som helst att ha sett! Väldigt speciella och rent ut sagt enorma tempel som stod mitt ute i skogen. Under våran femtimmars-tur så hann vi även med att äta lunch och shoppa gärnet på en mini-marknad där ute. Vi ligger steget före och har köpt oss en varsin strandklänning till Thai!

Imorgonbitti åker vi buss tillbaka till Phnom Penh för att byta buss mot Ho Chi Minh, Vietnam.

Russian market, middag & moon bar

S21 BILDER.

S21.

Idag blev det en relativt tidig morgon med frukost nere i lobbyn, fruktsallad och mackor med marmelad. Kan ju säga vi inte direkt är så storbjudna på morgonen då vi känt oss illamående (Sandra & Sofie) de flesta dagarna. Hoppas det bara är tillfälligt!
Efter det tog vi en tuktuk till S21 där vi betalade in oss för 14 kr och fick vara med om obehagliga berättelser och se hemska bilder.
Hela fängelset bestod av 4 stora byggnader. I den ena visade dom en film och hade många utställningar i form av bilder, berättelser och föremål. I de andra fortsatte det med bilder osv men man fick även se de riktiga cellerna där de blev fastkedjade. De var alltså inte större än 2 meter långa och 1 meter breda.
Turen runt fängelset tog inte mer än 2 timmar men det räcktes för att bli väldigt illa till mods och drabbas av ett mindre värmeslag.

Efter denna mindre roliga sevärdhet åt vi en god lunch och gick på Russian Market. En rörig, väldigt illaluktande, trång, supervarm och högljudd marknad som hade fina långklänningar att erbjuda till ynka 35 kr så vi slog till!

Efter ännu ett värmeslag, då från marknaden, åkte vi hem till hotellet och tog en nap och spelade lite kort. Någon timma senare åt vi en god middag och avslutade kvällen på Le Moon Bar med en jordgubbsdrink och fin utsikt!

Hörs imorgon igen!

Kambodja.

PHNOM PENH.

Efter att ha åkt bussresan igår tror jag alla däckade i sängarna på två röda. Vi var iaf duktiga och klev upp i tid eftersom tuktuken skulle köra oss till flyget vid halv tio. Efter en relativt god frukost och en skumpig färd till flygplatsen så blev det en kort väntan där innan vi satte oss på flyget mot Phnom Penh. All denna väntan med flyg har gjort att vi bestämt oss för att troligtvis ta bussen till Ho Chi Minh om ca 5 dagar som verkar ta runt 6 timmar att åka. Att göra det istället för att flyga sparar vi nästan en tusenlapp på som kan läggas på annat kul, såsom shopping i Hong Kong i april.
Nu i eftermiddag har vi iaf checkat in på hotellet, kollat läget vid Mekong-floden och ätit pasta på en mysig restaurang, dock med en massa små ödlor i taket. Nu har vi dom senaste två timmarna duschat (första gången jag och Sofie duschat håret på 6 dagar), packat om väskorna, lagt om Sofies sår och tvättat! Kändes välbehövligt efter snart 10 dagar här borta.
Imorgon åker vi till S21 och kolla in Russian Market.
PUSS FRÅN OSS.

Tubingen!

I söndags var vi som ni såg på tubing.
Vi vaknade på morgonen och skulle leta upp vart Anton och Eke bodde. Det var inte så svårt eftersom Vang Vieng är väldigt litet. Efter en lunch så åkte vi och hyrde tuber och därifrån åkte vi tuktuk till floden där man startar. Tubing går ut på att man åker i floden mellan olika barer, det finns femton stycken men de flesta tar sig inte förbi den tredje. Vi tog oss fyra barer ner och sen bestämde vi oss för att gå upp till den andra baren igen. Lina och Jozo åkte lite linbana också, eller Jozo åkte och avslutade med ett magplask efter att  Lina ramlade ner för tidigt.
Vi var tillbaka från tubingen runt 19.00 på kvällen, vi startade runt 14.00. Vi tog en snabb dusch och mötte upp killarna igen för att käka middag, spela lite biljard och sen gick vi på en sista bar. Det blev en lång dag, men fruktansvärt roligt! Dagen efter vaknade vi av att Eke och Anton kom och knackade på 10.30, det hade känts som en bra idé dagen innan. Resten av historian kan ni.
Nu är vi på hotellrummet i Vientiane, imorgon flyger vi till Phnom Penh i Kambodja. Vi skulle egentligen ha bott på ett annat hotell, som vi redan betalat för, men tuktuk-chauffören hittade inte dit och vi var så hungriga och trötta att vi valde att ta in på ett annat, men det var lika bra för det är närmare flygplatsen!
Puss och kram från oss!

tubing.

Skitdag.

Är på lite mindre bra humör nu så berättar om våran jätteroliga dag igår vid något annat tillfälle. Idag skulle vi köra moped till ett ställe som heter Blue Lagoon som ska vara jättefint. Efter någon kilometer så ramlar jag och Sandra med vår moppe, trots att vi åker i ca 10 km/h, jag bränner nederdelen på benet rätt mycket, tuktuk in till sjukhuset, fick några piller som jag får superont i magen av också. Resten av dagen har vi bara sovit, alla har varit lite slitna sen igår. Josefin och Lina är ute och äter middag medan jag och Sandra kurerar oss hemma i hotellrummet. Vi ska nog kika lite film också väntar jag på att höra från pappa om ungefär hur länge det är tills jag kan sola och bada. Ska försöka ta oss till Vietnam imorgon och hitta ett sjukhus där dom pratar engelska och kan lägga om hela såret. Förutom idag så har vi i alla fall det väldigt, väldigt bra. Vi kommer inte hyra moppe igen, jättedum idé verkligen. Kram!

Resan till Laos.

Laos!

Hej! Nu är vi framme i ett regnigt Laos. På vår sista dag i Bangkok gick vi på ett mall och kollade på bio igen. Imorse klev vi upp 05,30 för att ta taxi till flygplatsen. Vi flög med lao airlines som hade världens bästa personal och till och med trevligt folk på planet, lina satt bredvid en man som tyckte att det var konstigt att vi inte förstod vad flygvärdinnorna sa på laospråket. Vi fixade visum när vi kom fram och sen betalde vi för taxi och buss som skulle ta oss till vang vieng. Bussen var fylld av ca 10 högljudda australiensare, mindre kul i en liten buss i fyra timmar. Halvvägs till vang vieng hoppade en liten tandlös man in i bussen och satte sig bredvid Sofie, efter ett tag tog han fram en pipa och vad han sa var opium, efter det tog han fram två små plastpåsar, en med färgglada piller och en med någon mystisk grön växt (vi slog självklart till på alltihop, jozo befinner sig nu på en konstig bar med annorlunda människor och vi andra såg så många färger att vi gick hem). Vi bor på ett mysigt hotell, alla laotier (typ) har varit supertrevliga. Väl framme i laos bokade vi hotell och gick ut på en mindre god middag i regnet. Nu ska vi snart ta igen lite sömn, imorgon blir det nog tubing! Puss och kram från oss!

2012-01-12

Även denna dag inleddes med en väldigt lång sovmorgon. Vi sov närmare bestämt ca 11 tim och är nog därför fortfarande rätt jetlaggad! När vi väl tog oss upp blev det ännu en frukost på Au Bon Pain (Lina valde istället yoghurt på från 7eleven) och efter det en snabb dusch och en visit till MBK. Vi kan väl säga att vi inte är superimponerade men det var roligt att ha varit där, inte mycket mer än så egentligen. Det blev inget köp för någon av oss, förutom en god middag på Subway.
Eftersom vi bestämt oss att gå på bio i två dagar nu så tog vi oss tillbaka till Terminal 21 och bion för att se What's your number för endast 40 kr plus dricka och supergoda popcorn för ca 20 kr. Ganska bra pris tyckte vi och övervägde en extra large popcorn men höll oss i skinnet. Enda minuset på bion var att det i princip blåste så shorts var inte ett speciellt bra val.

Nu sitter vi på rummet och spelar kort för att trötta ut oss. Klockan är 01.32 och vi ska försöka lägga om dygnsrytmen imorgon då vi tänkte kliva upp vid 10-snåret och köpa oss frukost från 7eleven och sen spendera dagen vid poolen, kolla in en lyxig tjejig galleria och kolla på ännu en film på SF Cinema City.

KVÄLLEN.

Klockan är nu 02:20 och vi har nyss kommit hem från Moon bar, som ligger på taket av en skyskrapa. Där har vi druckit en mojito och njutit av den jättefina utsikten. Innan dess åt vi på Oishi Grande, som bjöd på sushibuffé och massa annan japansk mat och supergod glass. Sofies, Sandras och Josefins kyckling var dock lite rå, detta märkte vi efter första tuggan, men vi överlever nog.
THE TRUE STORY:
Vi har haft en liten motgång då Sandras ryggsäck aldrig dök upp på Bangkoks flygplats. Den var kvar i Istanbul och vi fick reda på att hon skulle få tillbaka den dagen därpå, vilket alltså är idag. Efter många samtal till flygplatsen fick hon tillbaka ryggsäcken och nu är alla nöjda och glada. (Sandra ville inte skriva något om det här innan hon fick tillbaka väskan för att inte oroa mamma Lisa).

11/1-12!

Hallååå!
Idag Tog vi sovmorgon till 12.30, riktigt skönt! Sen gick vi för att leta ett frukost/lunchställe, vi hamnade på ett fräscht typ starbucks som hette au bon pain. Resterande del av dagen har spenderats i solstolen där vi delade pool med fåglarna. Nu tänkte vi gå och äta lite sushi och ta den där drinken som inte blev av igårkväll eftersom alla var lite för trötta. Puss och kram!

Royal Parkview Hotel Bangkok

Efter 14,5 timmars flygtid med snabbaste mellanlandningen i Istanbul med kanske hur mycket mat på planen som helst så har vi idag checkat in på hotellet i Bangkok. Det ligger på en bakgata i Sukhumvit med ett flertal mysiga restauranger intill. En av dem blir troligtvis invigd ikväll med resans första drink och resans första middag ute blir på SUDA, bara några gator från hotellet.
Idag har vi annars hunnit med att kolla in Sukhumvits galleria Terminal 21 där vi tog en snabbfika på Starbucks.

Hörs imorgon igen!

SKY CITY

En flygning till Arlanda på rekordtid, växling av pengar och info om boarding sitter vi nu och äter en supergod (men väldigt stark) pasta och dricker resans första öl på Alfredo's.
Efter maten ska vi handla det sista innan vi boardar och tar resans andra öl!

Uppdaterar igen när vi kommit fram till Bangkok och hotellet.

9/1

Imorgonbitti åker vi från Östersund 9.55 och 17.25 går planet från Arlanda till Bangkok. Tänkte dela med mig av hur vi hade planerat att resa! Vi kommer att stanna i Bangkok i fyra nätter, sedan åker vi vidare till Laos, därefter kommer vi åka tåg längst Vietnams östkust, vidare till Kambodja, Thailand, Malaysia, Koh Lipe, Borneo, Bali och sedan avslutar vi med lite go shopping i Hong kong. Vi hörs från Arlanda imorgon! Godnatt!